• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

הוכן נייר עמדה חדש והנחיות לרופאים לאבחון וטיפול במחלת הצליאק

הנייר, שגובש על ידי מומחים על רקע הצגת תסמינים נוספים למחלה בקרב ילדים, יוצג היום בכנס השנתי של איגוד רופאי הילדים

בכנס השנתי של איגוד רופאי הילדים שיערך היום (יום ד') יוצג נייר עמדה בהקשר למחלת צליאק. את המסמך גיבש צוות מומחי גסטרואנטרולוגיה-ילדים, ביניהם פרופסור שמעון רייף, מנהל מחלקת ילדים ב"הדסה עין כרם".

בנייר העמדה פורטו הנחיות חדשות לרופאים לשם אבחון וטיפול בצליאק – בדומה למהלך שנקטו בעניין הזה איגודי רופאים אחרים בעולם. זאת, משום שהוברר באחרונה כי אצל הילדים זו איננה אך רק מחלה אוטואימונית של מערכת העיכול. רוב החולים בה מציגים גם תסמינים נוספים ובהם: אנמיה, בעיות בגדילה, נשירת שיער ושיניים, הפרעה בתפקודי כבד ובעיות עתידיות בתחום הפוריות.

המחקרים החדשים שעסקו בצליאק העלו, כי המחלה מתפתחת כתוצאה משילוב בין גורמים תורשתיים, חשיפה לגלוטן וגורמי סביבה. להערכת הרופאים, זו מחלה הניתנת לריפוי מלא. הבדיקות שנעשות לצורך האבחון – או לשם פסילת אפשרות של מחלת צליאק - זמניות ופשוטות.

בכנס תוצג ההערכה, כי 1% מאוכלוסיית ישראל סובלת מצליאק ובמחקר שפרטיו נכללים בנייר העמדה נמצא כי ל-1 מכל 157 בני-אדם יש בדם נוגדנים למחלה.

להורדת נייר העמדה בנוגע לאבחון וטיפול בצליאק לחצו כאן

בכנס, שייערך בגני התערוכה בתל-אביב, יוצג גם נייר עמדה שגובש בידי צוות רופאי ילדים בראשות ד"ר זאב חורב (שירותי בריאות כללית), ובו המלצות להגביל את השימוש במבחנים הממוחשבים TOVA ו-MOXO לאבחון הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים. הנייר קובע כי היקף השימוש בהם נעשה בלתי הגיוני. ד"ר חורב וצוותו מציינים, כי שוק הבדיקות פרוץ ואין עליו פיקוח מטעם משרד הבריאות.

נושאים קשורים:  חדשות,  צליאק,  הפרעות קשב וריכוז,  כנס איגוד רופאי הילדים
תגובות
ברק
12.12.2013, 12:04

האם תוכלו לפרסם קישור לנייר העמדה?